Olen lueskellut iltojeni iloksi meikkikirjoja, joita saa nykyään mielestäni ihan kivasti Tampereen pääkirjastosta (Ennen ei ollut näin laaja valikoima).
Kokosin omaan postaukseen sekavan selityksen itselleni uusista ja mielenkiintoisista faktoista.
Monista merkeistä tietää luonnollisesti paljon enemmän, osasta merkeistä on taas ihan eri oletukset historiasta, kun mitä todellisuus on.
Itse muistan tietäneeni jo aika pitkään, että Elizabeth Arden ja Helena Rubinstein ovat vanhoja merkkejä ja olen näiden kahden naisen puurtamisesta liikkeensä eteen, nähnyt erään dokumentinkin.
Sen sijaan en mitenkään olisi arvannut Max Factoria vanhaksi merkiksi. Itse Max factor oli 1900-luvun alussa Venäjällä peruukintekijänä, jonka jälkeen muutti Amerikkaan ja ryhtyi elokuva, ja teatterimeikkaajaksi 1914. Max kehitti itseasiassa koko "makeup"-termin.
Mikä näihin outoihin mielikuviin sitten vaikuttaa? Max Factor on selkeästi ajan mukana muuttuva merkki, kaupassa ständillä ei mitenkään uskoisi tuijottavan 100-vuotta vanhaa meikkimerkkiä.Arden ja Rubinstein ovat taas säilyttäneet klassisen ulkomuotonsa ja kalliimman statuksensa tähän päivään saakka.
Kynsilakkaihmisenä, oli myös mielenkiintoista lukea, että ensimmäisen värikynsilakan keksi Revlon, vuonna 1932 ja myös kynsilakkaan mätsäävät huulipunat.
Suomlaisista merkeistä en tiennyt Biodermin olevan kotimainen. Alunperin nimeltään Pompadour perustettiin 1930-luvulla, 1950-luvulla merkin rinnalle kehiteltiin Bioderm ja 1960-luvulla molemmat yhdistyivät pelkäksi Biodermiksi.
Merkkien lisäksi mieltää useat meikkituotteet uudemmiksi. En ajatellut, että jo 1900-luvun alussa oli poskipunaa voiteena, puuterina, nestemäisenä ja poskipunapaperina. Miksi ensimmäisenä tulee mieleen, että kauppojen puuterimainen poskipuna on "alkuperäinen" ja "uusi" voidemainen koostumus olisi todellakin uusi?
Yhtä älytön on ollut luuloni siitä, että kulmien nyppiminenkin olisi ollut uudempi juttu. Todellisuudessa esimerkiksi keskiajalla kulmat nypittiin pois tai ohueksi, ja juurikin olen kuvitellut keskiajan naisten kulmakarvojen rehottaneen villeinä.
Lähteenä: Rusoposkia, huulten purppuraa -Kaari Utrio, Una Nuotio,Taina Heikkilä ja Meikki itselle ja ammatiksi-Riitta Vaara
6 kommenttia:
Oo, ihana postaus, itsekin tykkään lukea vastaavia kirjoja! Maybellinekin taisi olla aika vanha merkki, ja sekin yllätti kun siitä luin, merkki on nykyään niin nuorekas.
Tuosta kulmien nyppimisestä keskiajalla tuli mieleen, että joskus samoihin aikoihin hiusrajaakin saatettiin nyppiä ylemmäs, koska korkea otsa oli muodikas. :D
hellin: kiitos! :)
Totta, Lorealkin on ihan 1900-luvun alusta, eikä uskoisi!
Anonyymi: Niin taisi olla. Lapsienkin päätä pyrittiin muokkaamaan kiristämällä pitkulaisemmiksi, joka on jo vähän sairasta.. :S
Hih, tuli mieleen myös hovinaisten muoti: aina kun korkeampiarvoinen rouvashenkilö tuli raskaaksi, niin ängettiin täytettä omankin mahan kohdalle koska raskauslookista tuli yllättäen muotia :D
Elisa: oikeasti? :D Voin kuvitella, että muuhun tuo voisi päteä, vaikka isonenäisyyteen tms, mutta että raskauteenkin! haha :P
Haa, tuo raskausmuoti on tullut minullakin jossain lukiessa vastaan! Surullisempi puoli on se, kun on ollut aikoja, jolloin raskausmasu ei ole saanut näkyä yhtään - edes raskauden loppuajasta. On armottoman laihdutuskuurin lisäksi puristettu masua väkisin korsetilla piiloon :/
Mutta on todellakin mielenkiintoista kuinka tuollaiset brändit ovat olleet ylivoimaisia jo vuosisadan!
Lähetä kommentti